The end is near,

Deze anderhalve week staat in het teken van het verder aanbrengen van de sporen (dakspanten) We ontwerpen een soort van hijskraan (glagje) Die monteren we op de nokbalk. Met behulp van hijsmateriaal van onze boot hijsen we de sporen 1 voor 1 omhoog. Ze wegen 48 kg per stuk😨 Van belang is de strop waar de spoor aan hangt. Die ligt op een meter vanaf de top. Hierdoor komt het nokje in de spoor op de nokbalk. We zetten ze 2 aan 2 vast met schroefplaten. Na anderhalve week met zo af en toe fijne hulp van Wim, hebben we het sporen werk wel gehad. Zeker voor mij omdat ik op hoogte werk en steeds moet opletten op veiligheid en borging om niet naar beneden te vallen.  We werken ook een dag niet ivm de harde wind. Niet veilig om te werken. 

Na de laatste 2 sporen op de uiterste westgevel doen we een high five. Dit is wel de zwaarste klus tot nu toe. 
Het vervolg ligt hem in de "Joist between te rafters"  in de offerte vroeg ik mij vaak af wat dit was. Nu moet ik het implementeren😂. Tussen de sporen (dakspanten) beneden moeten zware balken worden gemaakt om een beter verband te krijgen van het dak. In de foto's straks laat ik het zien. 
Binnen 2 en halve dag zitten ze er tussen. We houden zelfs nog wat hout over. Ik zelf monteer de "glijbeugels" op de sporen. Het dak moet altijd kunnen bewegen en mag dus niet gefixeerd worden op het huis. Het huis beweegt 1% op en neer en zeker in de begintijd zakt het houten huis nog enkele centimeters. In 2 dagen monteer ik 60 glijbeugels met 540 schroeven. Gelukkig zijn er schroefmachines
😉

We besluiten gezien de uiterst slecht weersvooruitzichten voor de komende week de zondag als werkdag in te plannen. Dat doen we niet graag maar nood breekt wet. Wim komt ook helpen dus met zijn drieën monteren we de Joists en maken we een begin met het dakhout die het hele dak bedekt. Dat zijn planken met veer en groef van 15 cm breed en 15 mm dik. We bestellen het dakfolie voorafgaand aan de montage van de felsplaten.  
Nu duimen dat het redelijk werkbaar weer wordt deze week. We hebben nog 1 week droog weer nodig om het dak te dichten.

In Estland was met de export van dit houtpakket opeens een vogel haar nest kwijt. Ze is niet aan komen vliegen om het af te maken😀



Hier de/het spoor dat de geveloversteek laat zien. 

Dit is het bewuste kraantje (glagje) die we maken en met blokken en touw van de boot om te hijsen. Geen budget nodig voor een bouwkraan. Het blok is met vertraging dus de takelaar tilt geen 48 kg maar 24Kg.  









Mooie vlag die Groningse. Toch iets van Scandinavische invloeden.  


Een aanbieding van stenen (bovenste 4)  van  de groothandel. Wij vinden ze te saai. De bakstenen zijn momenteel onbetaalbaar door de stijging van de productie kosten door de energie crisis. We zoeken verder. 

Net een omgekeerd schip met zijn spanten. 







Hier gaat het laatste spoor straks naar boven. 



Hier zitten de beide laatste sporen er op aan de westgevel.


In de grote raamopeningen aan de zuidkant komen harmonica deuren

Hier begin je de contouren van de vide goed te zien. 
















Wat een pracht gezicht!




Hier de vide boven en de plek van de trap naar boven (ladder) Boven achter de vide komt een "kantoor".

Budget kraan. Gemaakt van Estse heftruck balkjes, raamhoeken en materiaal van de boot.

Grappig vind ik de teksten die ik op bepaalde materialen tegen komt. Ik ga het nog een googelen. Het lijkt een beetje op sommige Chinese briefjes die bijv in kerstspullen worden aangetroffen en een soort schreeuw om hulp inhouden. Hier denk ik het vast niet. "Wagen" is de naam van ons project in Estland. 

                                       


Hier zie je een van de slides die ik heb gemonteerd en zie je ook gelijk het doel hiervan. Het/de spoor zit niet vast op het huis.



Hier zie je de Joist between the rafters. Dit maakt het dak sterker en krijgt verband.

Doordat de afstand maatvoering tussen de sporen belangrijk is, moet nauwkeurig gemeten en bevestigd worden ivm het dakhout. Dit maakt het ook makkelijk om de Joists te monteren. 

Ook zo,n prachtig papier in de blocknote. Ik maak hier geen kaas van😂 Voor Jan is het allemaal gesneden koek. 

Op zondag beginnen ze met de maisoogst. We gaan weer horizon zien. Op zich vond ik het mais geen vervelend gewas. 







Stukje vide met een "vreselijk"uitzicht.

Dit trof ik aan op een van de slides.😂

Bijzonder om opeens na 5 maand weer een tractor achter je huis over het land te zien rijden. 

 



Reacties

Populaire posts